Nyarsafton

Runt 10-11 at vi middag med jossis familj. Det blev den vanliga spanska plockmaten: tortilla, räkor, kött, ost, bröd mm
Pa tolvslaget ska man enligt traditionen äta tolv vindruvor, ett pa varje slag, för att ha lycka de tolv manaderna. När det sista slaget är slaget och det är nytt ar sa ska man ha svalt alla vindruvor. För att veta när man ska äta dem kollar alla pa teven "La primeeeeeeeeeeeera................." Paca hade köpt vindruvor pa konservburk- skalade och urkärnade. Det var tur för mig för jag skrattade sa mycket och blev tvungen att svälja sju stycken samtidigt för att inte misslyckas. En annan tradition är att man ska ha röda underkläder pa sig pa nyar (utochin??). När det nya aret infaller pussar man alla tva ganger, en pa varje kind (som man gör när man hälsar) Haha, det var ganska roligt eftersom Josefina hade x antal vinddruvor kvar i munnen och skulle pussa och säga Feliz Año Nuevo :P...


Jossis värdbror Jesús, Jossis värdpappa som ocksa heter Jesús, min morbror Manolo (som bor i samma hus som jag ;) och Jossis värmamma Carmen

Maria och Paca

Mitt nyarslöfte:
Aldrig mer prata svenska eller engelska här, inte ens för att förklara ord. Undantag om vi far besök fran Sverige.

Sen akte vi in till Arcos. även fast det regnade var hela stan där :P Det var inte sa manga fyverkerier, sag bara nagra fa. Kanske var det pga av La Crisis (ekonomikrisen)?

Hoppas erat nyar var lika bra!! Nu längtar jag till El dia de los Reyes, som ska avsluta julen :)

Kommentarer
Postat av: Tio

Allt firande verkar kul, men särskilt Spansk Julafton del 2! Har varit på något ditåt i Spanien, det är verkligen trevligt med den typen av fester.

Men nu väntar jag med spänning på att läsa om Reyes!

Lo siento, no puedo escribir esto en Castellano.

2009-01-09 @ 15:00:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0